דילוג לתוכן

כל עיר והסיפור שלה

עוגיות תמרים

לא אוהבים תמרים? ניתן למלא את הרולדות הללו בכל ריבה ביתית לאחר שטוחנים אותה במעבד מזון למחית חלקה. אפשר גם למלא אותן בשוקולד למריחה או בחלבה.

קוסקוס מתוק

קוסקוס מסמל שפע ולכן הוא חלק משולחן החג. בסעודת ראש השנה נהוג להגיש קוסקוס מתוק כסמל לשנה מתוקה.

לימונים כבושים וסלט גזר

לאסתר יש תמיד לפחות צנצנת קטנה אחת של לימונים כבושים, המחוללים נפלאות בטעמיהם של הרבה מאוד תבשילים, סלטים ואפילו כריכים.
חזרה

זיתים מרוקאיים

ירוחם משופעת בעצי זיתים. תושבות העיירה נוהגות לקטוף את הזיתים בעצמן ולהכין מהן זיתים לכל השנה.

זיתים שחורים עם מלח

רבקה מטפלת בזיתים השחורים כחודש ימים במסירות רבה. היא שוטפת אותם מהאבק. מעבירה למסננת. מניחה את המסננת מעל סיר. מוסיפה מעט מלח. פורשת מעל הזיתים מפית נקייה ומניחה מעליה אבן מיוחדת השמורה במיוחד לזיתים. האבן דוחסת ומוציאה את נוזלי הזיתים. אחרי שלושה ימים מסירה רבקה את האבן והמפית, מפזרת את הזיתים על מגש ומניחה אותם בשמש ליום שלם כדי שיתאווררו ויתייבשו. בסוף היום היא מחזירה את הזיתים למסננת הניצבת מעל הסיר לשלושה ימים נוספים. כעבור שלושה ימים היא מוציאה את הזיתים שוב במגש לשמש וכן הלאה. כעבור חודש ימים וכמה וכמה סבבים, היא טועמת את הזיתים ובודקת האם הם יבשים וטובים לאכילה.
קערת הזיתים בביתה לא מהווה רק תוספת, אלא גם מנה בפני עצמה לנשנוש עם הלחם.

 

זיתים ביין אדום

הזיתים הגדולים המתאימים למתכון זה הם מזן שאינו גדל בירוחם. רבקה קונה אותם בשוק לפני ראש השנה, כי העונה שלהם מסתיימת מעט אחרי החג.

הכנת הזיתים ביין דורשת סבלנות, אך הסבלנות במקרה זה משתלמת: שוטפים היטב 3 ק"ג זיתים גדולים. חורצים 3 חריצים לאורך כל זית. מכניסים את כל הזיתים לצנצנת. ממלאים במים ומעמידים את הצנצנת על השיש.

במשך חודש ימים מחליפים מדי יום את המים עד שכל המרירות של הזיתים נשטפת.

אחרי חודש מוסיפים לצנצנת את התבלינים: 2 כפות מלח, 10 יחידות של פלפל סודנייה שלם שמפזרים בין הזיתים, בקבוק יין אדום (או קצת יותר) שיכסה את כל הזיתים ו־3 פרוסות לימון. סוגרים היטב את הצנצנת ומעמידים למשך חודש נוסף על השיש.

כעבור חודש אפשר לבדוק האם הזיתים כבר מוכנים. ככל שהזיתים נשארים בצנצנת זמן רב יותר, הם טעימים יותר. חשוב להימנע מהכנסת ידיים לצנצנת. אם משתמשים בכף בלבד להוצאת הזיתים, הם נשמרים אפילו לשנה. 

סימנייה