דילוג לתוכן

כל עיר והסיפור שלה

ירוחם - על טעמים ואנשים

"המבנה הגיאוגרפי של ירוחם, אקלימה המדברי, הממצאים ההיסטוריים והארכיאולוגיים הקיימים בה, משאבי הטבע שלה, ומעל לכל -עושרה האנושי והתרבותי, מרכיבים ביחד פסיפס צבעוני, מרתק וייחודי."
חזרה

בין מכתש לאגם

בין המנות מציג הספר את נופיה המרתקים של העיירה המדברית המתעוררת, השוכנת בין המכתש הגדול – תופעת טבע מעוררת התפעמות, לבין האגם – נווה מדבר מעשה ידי אדם, המציע שפע של פינות חמד ופעילות בטבע.

אגם באמצע המדבר

פארק ירוחם הוא נווה מדבר מעשה ידי אדם, שבמרכזו האגם השני בגודלו במדינת ישראל, אחרי הכנרת. בפארק צמחייה מדברית שופעת, עצים המספקים צל בשפע ושולחנות פיקניק.

השילוב בין העצים, המים, בעלי החיים והאור המדברי, בעיקר בשעות המוקדמות של הבוקר ובשעות בין הערביים, הופך את המקום לפסטורלי במיוחד.

היער ניטע על ידי קק"ל בשנות החמישים באמצעות תושבי ירוחם. מינהלת המים, שסכרה את יובל נחל רביבים במסגרת פרויקט לאיגום שיטפונות, יצרה את האגם במטרה לרסן את הגאויות בשיטפונות ולאגור מי גשמים לחקלאות. אחר כך הוכנסו דגים למים, כדי שהתושבים יוכלו לדוג באגם וליהנות מתוספת חלבון. ביחד עם העצים והמים הגיעו גם בעלי החיים, והמקום הפך לנווה מדבר אמיתי.  

מאמצים רבים מושקעים בניקוי ובפיתוח האגם וסביבתו. בשנת 2008 נחנך במקום מכון משוכלל לטיהור שפכים, המאפשר לשמור על מפלס מי האגם, לעשות שימוש חוזר במים ולגדל דגי מאכל.

הפארק מהווה את המרכז התיירותי האזורי בכל התוכניות העתידיות לפיתוח התיירות, עם חוות רכיבה על סוסים, גמלים וחמורים, מלון, חניון לילה ואזור דיג מוסדר. 

סימנייה